Passie & doelen

En alles wat hier tussen in ligt

 

Ik heb niet veel in mijn leven gedaan zonder passie.

Heel veel passie.

Kan je eigenlijk te veel passie hebben?

 

Ik vind passie laten zien en overbrengen één van de mooiste dingen.

Maar het overbrengen hiervan is in mijn vak als interieurstylist niet zo simpel.

 

Er is tegenwoordig zo veel te zien op TV, waarbij in de mooiste programma’s mensen van niets naar iets heel moois gaan binnen een uurtje.

Maar is dit ook de realiteit?

 

De meeste mensen die een aanpassing in hun huis willen gaan doen hebben te maken met een wensenlijst en een budget.

Tussen deze twee zit vaak een spanningsveld.

Er wordt gestart met een droom, een plaatje in het hoofd. 

Maar hoe komt dit plaatje uit de droomwolk?

En is dit plaatje voor alle gezinsleden of medebewoners hetzelfde?

Gelukkig zijn er vaak op Pinterest al mooie beelden opgeslagen of zijn er pagina’s uit een magazine gescheurd.

Want gebleken is dat de droom vaak lastig uit te leggen is in woorden.

Maar hoe vertaal je deze droom dan naar de werkelijkheid?

En wat zijn de mogelijkheden in de bestaande situatie met het beoogde budget en de markt waar we nu mee te maken hebben?

Voor een klant een obstakel maar voor de stylist een fijne uitdaging.

 

Na het bespreken van “de droom” is het budget aan de beurt.

We kunnen de mooiste materialen en meubels bespreken maar we moeten ook realistisch blijven.

Dus voordat we op de inhoud ingaan is het budget toch echt aan de orde.

Helemaal niet zo lastig als vaak vooraf wordt gedacht want met goed advies ben je vaak veel goedkoper uit.

Ik hoor veel van jullie al denken: hoe dan!

Tja het valt en staat met productkennis en ook met het bedenken van alternatieven.

Laten we zeggen ieder zijn vak. Mijn passie dus!

 

En dan zijn we weer aangekomen bij de droom waarbij we de realiteit niet uit het oog mogen verliezen.

Want het gevaar van Pinterest, magazines en woonprogramma’s op TV, zit in uniformiteit.

Vaak zien we in de huizen veel dezelfde dingen terug.

Maar past dit wel in jouw huis, levenswijze en budget?  

En dan hebben we het nog niet gehad over sponsoring, want niet meedoen aan een TV programma is gewoon alles netto zelf betalen.

 

Keuzes, heel veel keuzes zijn er tegenwoordig te maken op interieurgebied.

Er worden veel producten aangeboden aan interieurspecialisten.

Hoe onafhankelijk is jouw interieurspecialist dus eigenlijk?

Hierbij doel ik op onafhankelijkheid van merken en dienstverlening.

Uiteraard heeft iedere stylist een voorkeur, zijn of haar handtekening.

Maar je verplaatsen in het budget, de afmeting en vooral, de wensen van de de klant, kan nooit resulteren in een identiek plaatje. Huizen en bewoners zijn ook niet identiek.

Ook al zijn de stalen deuren van de buren nog zo mooi, we moeten ons afvragen of deze passen bij het gebruik van de ruimte, de woonwensen en de inrichting die er al is.

Want laten we eerlijk zijn  de meeste mensen gooien hun inboedel niet in één keer naar buiten en schaffen alles nieuw aan.

Gelukkig niet want we willen de ziel niet uit ons huis halen.

 

Met dit in het achterhoofd heb ik met veel passie voor &claudd. doelen voor het komende jaar bepaald.

Hieronder leg ik uit wat mijn specialiteit is en waarom ik deze keuzes heb gemaakt.


Wat ik heb ervaren is dat er een groot verschil is tussen wat mensen aan mij vragen en wat ze uiteindelijk echt willen.

De meeste willen mooie tekeningen het liefst in 3D.

Dat is een prijzig traject met een gevaar erbij.

Zo’n digitaal kunstwerk ziet er snel identiek uit. Wat ik hiermee bedoel is dat je de touch, de handtekening, van de stylist minder goed kan zien. En daar gaat het nu juist om. 

Vaak blijkt dat klanten het geld dat in tekenen is gaan zitten liever besteed hadden aan verf, behang of meubels.


Maar hoe visualiseer je dan wel voor je klant.

Gelukkig zijn er heel veel oplossingen hiervoor.

Ik gebruik mijn Ipad met tekenopties en ook Pinterest. Ja hoor ik ben ook fan!

Wanneer de opdracht wordt uitgebreid maak ik vaak een moodboard met eventueel daaraan vast een shoppinglist.

Zeker wanneer er foto’s worden gebruikt van de bestaande situatie ontstaat er een heel goed beeld van het toekomstige woonpaleis.

Zo is er naast een realistisch beeld van kleur- en materiaalgebruik ook een werkbaar budget.

En zo laat ik, ook voor mijn klanten, hun droom met veel passie op een realistische manier uitkomen!

 

 

Reacties